Dag 3 (22 april 2015) : Coast Starlight naar Los Angeles

22 april 2015 - California, Verenigde Staten

vandaag zou mijn eerste dag in de trein worden dus ik was natuurlijk wel redelijk benieuwd want het beloofde mooi weer te worden en met zo’n omgeving is dat natuurlijk wel heel fijn. Na s’morgens uitgecheckt te hebben bij het hotel kwam ik na lang dezelfde vraag te stellen aan de receptionist omdat ik hem compleet niet kon verstaan (hij was hoogstwaarschijnlijk van Indische komaf en sprak zeer onduidelijk engels) erachter dat er ook een gratis shuttle ging van het metro station dat vlakbij het hotel lag naar het Amtrak station in Emeryville, een stuk van ongeveer 3 kilometer dat ik eerst had willen lopen maar nu dus al rijdend kon dus vanzelfsprekend begon de dag al goed. Na ontbeten te hebben bij Subway ging ik aan boord van de trein naar Los Angeles die bijna helemaal leeg was, wel lekker veel ruimte dus. We vertrokken rond half negen s’morgens en zouden ongeveer rond negen uur s’avonds in Los Angeles aan moeten komen een rit van ongeveer 12 uur dus. Wat niet zo heel erg lang was aangezien de afstand bijna 1000 kilometer zou zijn. Maargoed nadat we Emeryville, Oakland, Hayward, San Jose en dergelijke steden van de Bay Area uitwaaien begon het landschap mooier te worden, te beginnen met de uitgestrekte vlaktes van de Central California valley die in dit jaargetijde meer op moerassen leken. Blijkbaar regent het hier voor het eerst in jaren weer een beetje on zou de extreme droogte die hier al jaren heerst een beetje beginnen af te nemen. Hierna kwamen we door een behoorlijk bergachtig gebied dat heel erg groen was wat me verbazen omdat de meeste heuvelachtige gebieden in California er altijd geel en verdort uitzien, dit gebied heette dus The Forest of Nisene Marks State Park ( en ja ik moest de naam ook opzoeken ) hierna kwamen we bij onze eerste stop waar we konden uitstappen, Salinas, dat midden in een vlak landbouwgebied lag, en waar dus overal verschillende groenten en vruchtenplukkers in de velden aan het werk waren en wat er eigenlijk wel idyllisch uitzag. Na een paar minuten de benen te hebben gestrekt reed de trein weer verder waarna we in een veel droger gebied aankwamen en we de beroemde wijnvelden van San Luis Obispo naderden. Alsook het gebied waar het Hearst Castle ligt maar waar we jammer genoeg niet dicht genoeg bij in de buurt kwamen om het te kunnen zien. De tweede stop was dus in San Luis Obispo waar we ongeveer een half uur zouden stoppen, tijd genoeg dus om even het dorpje in te lopen en eten en drinken in te slaan, dus zo gezegd zo gedaan en na een wandelingetje door het dorp dat echt het meest typische Amerikaanse dorp is dat je je kunt voorstellen (zie foto's) en chips en drinken te hebben gekocht gingen we weer verder door die prachtige wijnvelden van San Luis Obispo. Vlak hierna kwamen we in voor mij weer bekend gebied, namelijk de duinen van Pismo Beach waar we 2 jaar geleden met de camper een nacht hebben doorgebracht maar vanwege het slechte weer viel dat toch een beetje tegen toen, deze keer was het met volle zon echter een prachtig gezicht. Het zien van de duinen betekende ook dat we in de buurt van de stille oceaan moesten zijn. en even later kronkelden we inderdaad ook vanuit de heuvels langzaam richting de oceaan toe wat echt een prachtig gezicht was zeker met het mooie weer en de al een beetje zakkende zon. Dus zo daalden we uren door het bergachtige gebied pal langs de kust af naar Los Angeles. Met bezienswaardigheden waaronder Vandenberg Air Force base van het Amerikaanse leger waar echter ook veel militaire satellieten vanaf worden gelanceerd en waar ook het commerciële ruimtevaartbedrijf spaceX is gevestigd en daar ook een lanceerinrichting heeft. verder vielen ook nog de talloze olieplatforms langs de kust op. Maargoed om het blog te niet al te lang te maken zal ik het een beetje afronden nu. na dus langs de kust te hebben gereden kwamen we daarna door de talloze voorsteden van los angeles waaronder Oxnard, Ventura, Burbank (waar een hoop filmstudio's liggen) en uiteindelijk met het uitzicht van downtown LA kwam ik aan op union station waar ik als avondeten nog even langs de subway ben gegaan en daarna mijn bedje maar ben ingekropen