Dag 5 : Shinkansen richting Takayama en Takayama

2 november 2015 - Takayama, Japan

Vandaag was het vroeg opstaan om de shinkansen te nemen richting Nagoya om daar weer over te stappen op de Limited Express (vergelijkbaar met onze intercity ) richting Takayama. De shinkansen zijn echt geweldige treinen, constant rond de 300 km/u en ze komen echt tot op de seconde exact overal aan. Het lijkt van binnen dan ook meer op een vliegtuig dan op een trein. Het enige nadeel wat ik kan bedenken aan deze treinen is dat je iets minder rustig naar het landschap kunt kijken maar dat doet er niet echt aan af.

Na dus een goeie 4 uur op de trein te hebben gezeten kwam ik aan in Takayama een prachtig bergstadje middenin de Japanse alpen. na te hebben geluncht en mijn spullen op de kamer te hebben gezet, besloot ik de stad eerste gaan verkennen. Waar ik in eerste instantie bang was dat dat niet meer zou gaan gebeuren omdat het maar niet ophield met regenen. Maar gelukkig hield het rond een uur of 2 op met regenen en kon ik eindelijk op mijn gemak de stad verkennen.

Takayama heeft een prachtig historisch centrum wat over al die honderden jaren perfect bewaard is gebleven. Het geeft je echt een beetje een idee van hoe een Japans dorpje er 300 jaar geleden heeft moeten uitzien : Wat vooral opvalt is het vele gebruik van hout, ik ben nog geen enkel huis hier tegengekomen dat van bakstenen is gemaakt. Het hout wordt echter ook voornamelijk aan de voorkant van de huizen als versiering gebruikt. Met veel zwart en daar tussendoor de natuurlijke houtkleuren. Met in het geval van bijvoorbeeld winkels, prachtige witte letters erop geschilderd, als ik nu nog maar eens kon lezen wat erop stond.

Na me hier enkele uren vermaakt te hebben. heb ik de rest van het stadje verkent dat qua het type mensen dat er komt nog het meest doet denken aan Chamonix.

En ik had geluk want even voor zonsondergang was het bijna helemaal helder en kon ik nog genieten van een prachtige vuurrode zonsondergang

1. Helga:
    3 november 2015
    Mooi hoor Tim, geniet er maar van
  2. Mamsa:
    3 november 2015
    Lijkt me fantastisch om te zien. Ook even wat rustiger nu na de drukke stad lijkt me.
    Ga je hier logeren in dat typisch Japanse hotel?

Geniet ervan!
  3. Omi en Opi:
    3 november 2015
    Dit zijn prachtige avonturen en je bent nog niet eens op de helft van de reis.
    Gr. Omi/Opi