Dag 2 : Trein naar Warschau & Warschau

21 januari 2017 - Warschau, Polen

Rond half zes s’morgens sjokte de trein Berlin Hauptbahnhof binnen waar ik na een uurtje te wachten alweer de volgende trein had namelijk de intercity richting Warschau. Omdat ik die nacht in de trein door vier oorverdovend snurkende Japanners niet veel had geslapen, heb ik dat maar tijdens het grootste deel van de reis naar Warschau gedaan. Het was trouwens ook niet zo’n spectaculaire rit, het was voornamelijk vlak landbouwgebied waar we doorheen reden en het was vrij mistig dus er was ook niet zoveel te zien.

Rond het middaguur reden we dan eindelijk Warschau binnen waar het weer niet veel beter was, wat me trouwens niet veel uitmaakte, als ik goed weer had gewild was ik wel naar een warm land gegaan. Nu was het dan tijd om Warschau te gaan verkennen. Het People’s Palace wat een van de grootste gebouwen ter wereld is gemeten naar de totale vloeroppervlakte, was zeer indrukwekkend. Ook al is natuurlijk geen enkel gebouw in Warschau ouder dan 77 jaar. Voor de rest zijn er ook verschillende joodse monumenten waaronder een deel van de muur van het Ghetto van Warschau en de Joodse begraafplaats die door de SS en de Nazi’s in het algemeen helemaal is gesloopt tijdens WO II.

Ik had echter niet bij stil gestaan bij het plannen van de reis dat ik er op een zaterdag zou zijn wat onderdeel is van de Sabbat het Joodse weekend zeg maar, waardoor zo’n beetje alle Joodse monumenten dicht waren. Jammer genoeg kon ik dus geen enkel monument bezoeken maar dat mocht de pret niet drukken, dus liep ik verder naar de oude binnenstad van Warschau die ook zeer de moeite waard is. Voor de rest is Warschau vooral een walhalla voor mensen die van shoppen houden. Alle bekende merken en dan voor 1/3 van de prijs. Helaas interesseert shoppen mij niets dus dat viel voor mij ook af dus na gegeten te hebben in de binnenstad besloot ik om maar eens terug te gaan richting hotel omdat de volgende dag een zware dag zou worden zowel fysiek als mentaal.

1. Omi en Opi:
    25 januari 2017
    Doorzetten is jou niet vreemd. Nu begint
    echte reisondernemerschap.
  2. Mamsa:
    25 januari 2017
    Beetje jammer dat de monumenten dicht waren echter wel fijn dat de oude binnenstad de moeite waard was.
    Al met al indrukwekkend ....