Dag 13 : Athene dag 2

1 februari 2017 - Athene, Griekenland

En voor je het weet is het alweer de laatste dag van de reis, maar dat mocht de pret niet drukken. Vandaag was het dan eindelijk tijd voor onder andere een bezoek aan de Akropolis van Athene. Het is een flinke klim naar boven maar dan heb je ook wat een prachtig uitzicht over Athene en tal van zeer indrukwekkende gebouwen waaronder het Parthenon waar het facet van Athene (de godin) werd vereerd die over de stad waakte, het Erechteion waar de koning Erechtheus werd vereerd, de tempel van Athene Nike die naast de toegangspoort ook wel de Propyleën genoemd staat. Enfin een hoop woorden maar het komt erop neer dat het een prachtige historische plek is die eigenlijk iedereen eens gezien moet hebben. Hierna daalde ik weer af om onder andere de North en de South slope van de Akropolis te bezichtigen dit zijn eigenlijk de paden en de gebouwen en muren die daar nog bij lagen die helemaal rondom de Akropolis leiden waardoor je ook van onder een mooi beeld krijgt van dit imposante complex. Natuurlijk kon een bezoek aan het theater van Dionysos ook niet ontbreken het is een beetje jammer dat iedereen die naam tegenwoordig meteen linkt aan het eerste de beste Griekse restaurant maar het was wel degelijk een van de oude griekse goden aan wie dit theater zijn naam dankt. Het is echter ook het oudste theater van Europa en de geboorteplaats van de toneelvorm de tragedie. Na al met al een kleine vier uur hier door te hebben gebracht. was het tijd voor de volgende stop namelijk de havenstad van Athene, namelijk Piraeus. Het stadje zelf is niet echt heel mooi maar wat wel leuk om te zien is de enorme bedrijvigheid die hier plaatsvind, overal verkopers, mensen die af en aankomen met de gigantische veerboten die hier overal aanmeren naar de vele Griekse eilanden. Na hier ook weer een tijdje de bezigheden op me hebben laten inwerken ging ik naar de laatste stop voor vandaag en misschien ook wel de mooiste, in ieder geval op het gebied van uitzicht namelijk de Lykavittos een van de hoogste heuvels middenin het centrum van Athene net ten noorden van het Syntagma plein. Je kon er te voet naar boven lopen mar afgaande op het hoogte verschil en de afstand waarin dat overbrugd moest worden besloot ik dat toch maar niet te doen en het tandradbaantje naar boven te nemen en naar terug naar onder te lopen. Vanop deze heuvel heb je werkelijk een prachtig uitzicht over heel Athene inclusief de Akropolis maargoed verder ga ik er niet teveel woorden meer aan vuil maken ik denk dat de bijbehorende foto's wel voor zichzelf spreken. Maarja na hier de zon te hebben zien ondergaan en avondeten gehad te hebben was het toch echt tijd om terug te gaan naar het hotel waar ik morgenvroeg heel vroeg op moet voor mijn vlucht terug naar Charleroi en van daaruit naar huis. Het was wederom een onvergetelijke reis met heel veel verschillende culturen, mensen en landschappen in een relatief klein gebied. kortom ik ben weer een heleboel ervaringen rijker.