Dag 12 : Athene Dag 1

31 januari 2017 - Athene, Griekenland

De bakermat van de beschaving zo wordt Griekenland en meer specifiek Athene vaak genoemd. Onder meer omdat hier de eerste echte directe democratie is ontstaan. Vandaag was het vooral de bedoeling om het centrum al eens uitgebreid te verkennen. Omdat het weer vandaag vooral bewolkt was leek het me een goed idee om de Akropolis en alle andere mooie uritzichtpuntjes tot morgen te bewaren. Ik begon de dag met een bezoek aan het pas geopende Akropolis museum dat aan de voet van de berg ligt. De meeste originele beelden maar ook friesen, reliëfs en de metopen die in en rond de Akropolis stonden/ hingen, zijn hier tentoongesteld terwijl op de akropolis zelf kopieën staan. Het museum zelf was prachtig mooi, licht en ruim ingericht waardoor het heel fijn was om erdoorheen te lopen, je mocht helaas geen foto's maken maar sneaky heb ik er toch wel een aantal kunnen maken. Na hier een dikke drie uur te hebben rondgewandeld heb ik de rest van de middag en begin van de avond door de oude volkswijk Plaka gelopen die eigenlijk de Akropolis omringt. Hier krijg je echt een beetje het gevoel van een griekse volkswijk omdat de meeste toeristen die er nu trouwens niet heel veel zijn naar het verderop gelegen Kolonaki gaan waar de meeste shops en grote winkelstraten liggen. Al met al was het een hele mooie indruk van Athene voor een eerste dag. Het is zeker wel een stad dat heb ik nu al gemerkt waar je een stuk langer voor nodig hebt om helemaal te zien dan 1 of 2 dagen.

1. Mamsa:
    2 februari 2017
    Daar wil ik wel een keer met jou naar toe!