Dag 5 : Boedapest

24 januari 2017 - Boedapest, Hongarije

Boedapest, toch wel een hoogtepuntje op mijn lijstje van te bezoeken steden. De stad voelt een stuk minder Oost-Europees aan dan de andere steden die ik al heb bezocht. Maar dit kan opnieuw ook aan het weer hebben gelegen, het was een ongelofelijk mooie zonnige dag, je moet wel tegen de kou kunnen want met temperaturen van -15 s’nachts en -5 overdag is het niet echt warm.

Maargoed dit maakte mij natuurlijk zeer weinig uit. Ik begon de dag met een flink stuk te wandelen langs de Danube of zoals wij em noemen de Donau. Het was goed te zien dat het flink koud was aan de ijsplaten die over de Donau heen dreven het was niet koud genoeg om de hele Donau te laten bevriezen wat volgensmij zeer uitzonderlijk zo niet onmogelijk is. maar de eerste 5 meter aan iedere bedding was helemaal stijf bevroren, er liepen zelfs mensen op. Na een tijdje langs de donau te hebben gelopen ging ik verder de binnenstad in waar ik langs het operagebouw, de grote synagoge, de op een na grootste ter wereld trouwens.

Na geluncht te hebben besloot ik de hoogte maar eens op te zoeken namelijk de Citadel van Boedapest op de hoogste heuvel die de stad rijk is. Na een beklimming van een dik half uur die voor onoplettenden levensgevaarlijk kan zijn vanwege het ijs dat overal op de paden ligt, kom je aan bovenop de heuvel en kun je genieten van een werkelijk spectaculair 360 graden uitzicht over Boedapest en de omliggende gebieden. Na me hier een hele tijd de ogen hebben uitgekeken, daalde ik weer af richting de stad. Hier heb ik de volgende uren nog rondgelopen over de eindeloze boulevards en steegjes die soms verdacht veel op Parijs lijken.

Na s’avonds gegeten te hebben keerde ik maar een terug richting hotel om morgen al heel vroeg te trein te nemen naar een land dat een stuk minder bekend is en die me de Europese Unie uit zal leiden namelijk Servië.

1. Helga:
    Ha Tim,

Fijn om weer je verslagen te lezen. Gert zei gisteren nog, zou Tim geen reisverslag meer maken? We wensen je nog n heel fijne interesse reis en zijn benieuwd naar je volgende verslagen.
    Groetjes
  2. Omi en Opi:
    25 januari 2017
    Weer een heel mooi verslag. Wij zijn
    weer benieuwd naar jou volgende
    belevenis.
  3. Mamsa:
    25 januari 2017
    Mooi, Boedapest zou ik ook weleens willen bezoeken!