Dag 9 : Trein naar Sofia

28 januari 2017 - Sofia, Bulgarije

En de reis gaat alweer verder ditmaal nog verder naar het zuiden namelijk Sofia gelegen in Bulgarije. Ditmaal begon de treinreis pas rond het middaguur dus kon ik voor de verandering eens uitslapen. Na de eerste paar uren nog door de vlaktes van het zuiden van Roemenië te hebben gereden begon het op een gegeven moment iets heuvelachtiger te worden, dat kon dus maar een ding betekenen we kwamen in de buurt van de grens. En inderdaad na een dik kwartier kwamen we aan bij de Roemeens-Bulgaarse grens bij een stadje dat in het noorden Giurgiu en aan de andere kant van de Donau waar de grens overheen liep Ruse heette. Hier was het ongeveer een uurtje wachten op de volgende trein naar Sofia. Het wegwijs worden aan de hand van de Bulgaarse vertrekborden was ineens wel een stuk moeilijker door het Cyrillische alfabet waar je echt helemaal niks uit kunt opmaken. Maar gelukkig heeft google translate ook een live vertalings functie waardoor je alleen maar een foto hoeft e maken en de tekst erop automatisch vertaald wordt, wat mij natuurlijk heel handig uitkwam. Maargoed eenmaal in de Bulgaarse trein die opvallend rustig was in vergelijking met de Roemeense trokken we met een flinke snelheid want het bulgaarse spoorwegnetwerk is duidelijk veel beter onderhouden dan het Roemeense, op naar Sofia. Een deel van de reis was natuurlijk in het donker maar daarvoor was het heuvelachtige landschap met een dik pak sneeuw eraf en toe een lichtvlekje van een dorpje in de verte net een ansichtkaart waar je doorheen rijdt. Na de zon de hebben zien wegzakken achter de met sneeuw bedekte Bulgaarse bergen, zakte ik zelf ook een tijdje weg. Toen we er bijna waren schrok ik weer wakker en langzaam reden we het eindstation van die dag binnen namelijk Sofia. Een stad die me tot nu toe nog niet zo heel veel zei maar waar snel verandering in zou komen.