Dag 1 & 2 : Vliegtuig naar Addis Abeba en Johannesburg

20 juni 2017 - Pretoria, Zuid-Afrika

Deze keer had ik gelukkig eens een avond vlucht te pakken gekregen waardoor ik de dag zelf nog rustig alles kon voorbereiden. De vlucht zou in 3 verschillende etappes gebeuren de 1ste zou Brussel naar Wenen zijn daarna naar Addis Abeba en van daar naar Johannesburg.

Het eerste stukje van de vlucht nar Wenen was heerlijk lekker rustig en ik had de hele rij voor mezelf. In wenen werd het echter ineens een stuk drukker maargoed het vliegtuig had genoeg plaats dus was het niet zo'n groot probleem. Het 2de stuk van de vlucht naar Addis Abeba verliep een stuk minder rustig dan verwacht het toestel zal misschien alles bij elkaar 10 minuten rustig hebben gevlogen voor de rest was het een en al schudden.

Eenmaal aangekomen in Ethiopië, waar het trouwens verdomd koud was omdat Addis Abeba op bijna 3000m hoogte ligt waardoor het er bijna vroor toen we landen, Had ik een overstap van ongeveer een uurtje of 2 en heb ik dus ook de luchthaven van Addis Abeba kunnen bekijken en dan merk je echt wel dat het een 3de wereld land is.

En toen was het tijd voor vlucht nummer 3, Addis Abeba naar Johannesburg. Deze vlucht was echt helemaal super er zat niemand naast me dus ruimte genoeg. Een super kalme vlucht waardoor je ook nog normaal je koffie kon opdrinken en een werkelijk prachtig uitzicht over de Kilimanjaro in Tanzania die op bijna 5000m hoogte ligt en dus geweldig goed te zien is vanuit het vliegtuig.

Na weer een uurtje of 5 gevlogen te hebben landden we in Johannesburg. eenmaal aangekomen ben ik rechtstreeks naar Pretoria gegaan omdat het daar iets veiliger zou zijn.

Nou ik weet niet wat ze met veilig bedoelen maar dat heb ik me niet echt gevoeld maar dat komt misschien ook omdat ik waarschijnlijk de enige ben die met hele bepakking en bewaking door de omgeving van het station gaat lopen en zich niet door het hotel laat ophalen zoals vrijwel iedereen doet maar goed les geleerd niet stoer willen doen en denken dat het allemaal onzin is. Er is uiteindelijk niets heel vervelends gebeurd maar het was toch niet fijn dat stukje lopen.

Eenmaal in het hotel aangekomen en na de spullen te hebben uitgepakt nog even gaan lopen door pretoria waar ik nu zonder bagage een stuk minder last had, maar dat kan ook komen omdat ik een andere route liep als op de heenweg.

Mijn zeer korte indruk van Pretoria is in ieder geval dat de wil er wel is om iets aan de veiligheidssituatie te doen (er zijn letterlijk bijna meer private security en politiewagens en agenten dan mensen op straat) doet het toch niet heel veilig aan. Desondanks is het station van Pretoria en de omgeving als je maar eenmaal uit het absolute centrum weg bent prachtig.

Na deze lange dag besloot ik vroeg te gaan slapen voor de trein morgenochtend naar Port Elizabeth

1. Helga:
    Ha Tim,
    Wat n sjieke reis heb je je uitgezocht. Waar ga je nu verder met de trein naar toe?

Groetjes
    Helga
  2. Gert:
    22 juni 2017
    Hoi Tim, weer 'on the move'. :-)
    Een mooie reis en veel vliegplezier gewenst!
  3. Mamsa:
    Klinkt indrukwekkend lieverd...
  4. Omi en Opi:
    22 juni 2017
    Dit is smullen qua leesvoer. Zo krijgen Omi en ik een goede indruk van je aktiviteiten.