Dag 6 : Trein naar Belgrado & Belgrado

25 januari 2017 - Belgrade, Servië

Vandaag weer een dagje in de trein. Ik had gelezen dat de trein van Budapest naar Belgrado een van de langzaamst rijdende treinen van Europa was, vooral omdat de staat van het spoort vanaf de grens met Servië zeer slecht is. Na van 7u30 tot 19u30 in de trein te hebben gezeten om een afstand van 450 km te overbruggen kan ik dat alleen maar beamen. De trein kroop zeer traag door wat het zuidelijke deel van Hongaarse laagvlakte onderdeel van de Pannonische vlakte was en het uitzicht was zeer zeker mooi als de vrije dikke mist niet voor roet in het eten had gezorgd. Maar goed na aangekomen te zijn in Servië viel echt op dat dit land geen lid was van de EU. Waar bij de andere landen heel goed te zien was dat het EU landen waren, onder meer doordat veel wegen, gebouwen waaronder stations en over het algemeen het straatbeeld flink aangepakt waren door er EU geld tegenaan te smijten (wat wel een positief effect had op het straatbeeld), was dat hier duidelijk minder. Het is vooral een heel arm land en ik ben er nu ook alleen maar s’avonds doorheen gelopen maar het was toch de minst vrolijke stad waar ik tot nu toe geweest ben. Maarja je kunt ook verwachten bij een reis door Oost-Europa dat niet alle steden er even fris uitzien. Na in de stad wat gegeten te hebben liep ik weer terug naar het hotel waar trouwens s’avonds 2x de stroom in een deel van de stad uitviel wat meteen aangaf wat de kwaliteit van de infrastructuur daar is. Morgen zou weer een lange dag treinen worden met eerst een trein van Belgrado naar Timisoara in Roemenië en daarna door naar de hoofdstad Boekarest.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl