Dag 8 : Boekarest

27 januari 2017 - Boekarest, Roemenië

Tijd om Boekarest te verkennen. Het is tijdens deze hele reis al flink koud geweest maar Boekarest sloeg echt alles s’nachts ongeveer -20 en overdag niet meer als -8/-7, echt koud dus. Er lag ook zeker overal een dikke meter sneeuw dus het was echt een weg banen door een muur van sneeuw wat echt wel wat moois had. Boekarest is een best aardige stad maar zonder echt heel veel hoogtepunten. Een echt indrukwekkend gebouw was toch wel het Palutul Parlementului oftewel het House of Parliament. Gebouwd eind jaren 70 in opdracht van Nicolae Caecescu de welbekende Dictator van Roemenië. Dit gebouw laat heel goed zien waar veel Dictators last van hebben namelijk grootheidswaanzin. Het is in oppervlakte het 3de grootste gebouw van de Wereld na het Vehicle Assembly Building op Cape Canaveral in Florida en het Pentagon in Washington. Gemeten naar volume is het het 2de gebouw van de wereld, alleen het Pentagon nog voor zich duldend. Werkelijk een gigantisch paleis dus waar indertijd zo’n beetje de hele oude binnenstad van Boekarest voor moest wijken. Na hier een tijdje omheen te hebben gelopen, liep ik de Boulevardul Uniiri af die gemodelleerd is naar de Champs Elysees in Parijs. Je zag hier ook wel waarom Boekarest vroeger het Parijs van het oosten werd genoemd. Met de brede boulevards en het vele sierlijke gebouwen die het straatbeeld toch wel iets van kleur geven. Hierdoor is Boekarest ondanks dat het wel een beetje een verwaarloosde stad aan het worden is toch wat minder grijs en grauw dan andere Oost-Europese steden. Na bij het station nog lekker gegeten te hebben was het weer tijd om richting hotel te gaan want morgen zou wederom een lange dag in de trein zitten worden, ditmaal naar het op een na laatste land tijdens deze reis namelijk Bulgarije.

1. Helga:
    28 januari 2017
    Ha Tim

Oost- Europa is al niet t vrolijkste gedeelte van Europa en nu in de winter wordt t er niet beter op. Wel mooi en goed om eens gezien te hebben .
    We lezen je verslagen weer met veel plezier.
    En zijn benieuwd naar de foto's.
  2. Mamsa:
    28 januari 2017
    Hoi sjats,

Interessant om te lezen weer, geeft ook soms wel een triest beeld.
    Ben benieuwd naar de foto's
  3. Omi en Opi:
    30 januari 2017
    Jij hebt heel wat te vertellen 5 Febr.
    We verheugen ons. Gr .Omi/Opi
    Nog mooie dagen.