Dag 3 & 4: Trein naar Port Elizabeth & Port Elizabeth

21 juni 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Vandaag zou een lange, ... zeer lange treinreis op het programma staan namelijk naar Port Elizabeth vanuit Johannesburg een tocht van meer als 1000km dwars door de eindeloze gortdroge steppes van Zuid-Afrika waar al jaren geen regen meer lijkt te zijn gevallen.

De tocht begon door de sloppenwijken (Townships) van Johannesburg waar je pas merkt wat echte armoede is en hoe goed zelfs de armsten in Europa het nog hebben in vergelijking met deze wijken. Welke eigenlijk meer lappen grond met wat golfplaten op elkaar gestapeld zijn dan een echte wijk met huizen.

Eenmaal voorbij de droevige toestanden van de Townships kwamen er uitgestrekte vlaktes met af en toe wat kuddes vee voor in de plaats wat toch een veel aangenamer uitzicht was.

Ik had gekozen voor de economy klasse in de trein, dit wil zeggen gewoon stoelen en geen uitvouwbare bedden in een coupe. Achteraf had dit toch ook flink wat nadelen. Tijdens de reizen door Amerika ben ik de stoelen van daar gewend en dat was toch nog net wel even wat anders als dit qua comfort dan. Plus het feit dat hier alle vrouwen denken dat ze meteen bij het ongesteld worden kinderen moeten krijgen wat resulteerde in een groot orkest aan gejank met periodes. Gelukkig had ik m'n oordopjes bij dus viel dat gejank voor mij alleszins wel mee.

Het voordeel aan de economy klasse was dat het contact met de andere reizigers groter is. Ik was (en ja ik heb het nagekeken ) de enige blanke in de 2 wagons waar de economy klasse was dus ik had vanzelfsprekend al snel veel aanspraak over waarom ik in godsnaam voor een stoel had gekozen terwijl ik voor een paar euro meer een bed had gehad.

Dus ik heb ze proberen uit te leggen dat ik het uit principe deed dat ik nergens waar ik met de trein reis een coupe pak maar altijd een stoel, zelfs s'nachts maar dat wilde er toch niet echt in bij de mensen aan wie ik dat vertelde. Gelukkig waren het wel vriendelijke mensen met heel veel interesse in de reis die ik maak.

Maar goed na een paar uur begon het al donker te worden (hier gaat even na 6 de zon al onder) en ik de zon geleidelijk achter de dorre steppes zag wegzakken begon het ook ineens gigantisch koud te worden. Op een gegeven moment vroor het buiten zelfs en de warmtelampen in de trein hielpen iets maar niet echt gigantisch veel. Hierna besloot ik toch maar om een trui aan te trekken en toch wat proberen te slapen wat op die stoelen toch een stuk minder makkelijk was dan ik had gedacht gebaseerd op mijn ervaringen in Amerika.

Na tijdens de nacht toch een paar uur geslapen te hebben kwamen we langzaam maar zeker in de buurt van de kust terwijl de zon langzaam weer tevoorschijn kwam tussen de uitlopers van het Drakensberg Massief.

Na rond de middag aangekomen te zijn in Port Elizabeth waar het weer tenminste de eerste paar uren flink minder was, bewolkt etc... en op zijn minst windkracht 7 werd het naarmate de avond inviel beter en was er uiteindelijk weer een prachtige zonsondergang die ik heb bewonderd vanaf een heuvel bovenaan de stad.

Een eerste indruk van Port Elizabeth is dat van een voornamelijk belangrijke industriestad met een grote haven die wel meteen een wereld van verschil is qua gevoel van veiligheid met Johannesburg en Pretoria al ben ik nog steeds op mn hoede met de grote camera uit de tas te halen en loop ik er  dus ook niet de hele tijd mee in mn handen door de stad.

En vanavond wordt het vroeg slapen want om 6u heb ik alweer de bus naar de volgende bestemming namelijk Kaapstad dwars door de Garden Route heen wat een van de mooiste stukjes natuur van Zuid-Afrika moet zijn ... dat beloofd.

1. Helga:
    22 juni 2017
    Kreeg ik snel antwoord op m'n vraag.
  2. Tim Wijers:
    22 juni 2017
    haha ja klopt had em net af toen ik je reactie zag
  3. Gert:
    22 juni 2017
    En natuurlijk veel treinreis plezier!
  4. Mamsa:
    Mooi en geniet ervan..
  5. Omi en Opi:
    22 juni 2017
    Dit zijn nog eens reizen waarbij je indrukken beschrijft die zeer wel het lezen waard zijn. Nog een fijn vervolg van je reis .